side-area-logo

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΜΕΛΕΤΗΤΩΝ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΚΟΜΒΟ 25ης ΜΑΡΤΙΟΥ – ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ – ΑΝΑΞΑΓΟΡΑ

Η διαμόρφωση του κόμβου βασίζεται και αποτελεί το Α’ Στάδιο ΑΜΕΣΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ των προτάσεων κυκλοφοριακής οργάνωσης της ευρύτερης περιοχής που περιλαμβάνονται στην εγκεκριμένη κυκλοφοριακή μελέτη της Δ.Ε. Ταύρου, η οποία έχει γίνει κοινά αποδεκτή από τα Δ.Σ. και τους Φορείς της πόλης κατά το παρελθόν. Η Μελέτη αυτή αποτελεί ένα στρατηγικό σχέδιο του Δήμου για την ανάπτυξη της αστικής βιώσιμης κινητικότητας στη πόλη και την αποφυγή δυσάρεστων διαμπερών κινήσεων.

Στα πλαίσια αυτά κρίθηκε απαραίτητη η άμεση εφαρμογή διαμόρφωσης δύο κόμβων που έχουν παρουσιάσει μεγάλους δείκτες ατυχημάτων, σύμφωνα με τα βιβλία συμβάντων της Τροχαίας, ήτοι των κόμβων 25ης Μαρτίου – Αναξαγόρα – Αγίας Σοφίας και Επταλόφου – Χρ. Σμύρνης. Η μελέτη των δύο αυτών κόμβων έγινε κατά τρόπο ώστε οι διαμορφώσεις τους να είναι απολύτως συμβατές με τα προβλεπόμενα στον στρατηγικό σχεδιασμό της εγκεκριμένης κυκλοφοριακής μελέτης.

Όπως φαίνεται στο Σχήμα που ακολουθεί, που δείχνει το σύνολο των παρεμβάσεων στη περιοχή που προτείνονται στην κυκλοφοριακή μελέτη, η πρώτη φάση άμεσης εφαρμογής του κόμβου 25ης Μαρτίου – Αγίας Σοφίας – Αναξαγόρα είναι απολύτως συμβατή με τα προβλεπόμενα στην κυκλοφοριακή μελέτη, εκ των οποίων κάποια πολύ σημαντικά είναι:

  1. Η μονοδρόμηση της οδού Αγίας Σοφίας από Αναξαγόρα έως και προς Χρυσ. Σμύρνης.
  2. Η μετατροπή της οδού Αναξαγόρα σε οδό ήπιας κυκλοφορίας (ελικοειδές πλακόστρωτο όπου θα επιτρέπεται στάθμευση των κατοίκων και στιγμιαία στάθμευση για τα σχολεία).
  3. Η μονοδρόμηση του τμήματος της οδού Αναξαγόρα σε χρονική φάση που θα είναι «ώριμη» η παρέμβαση από Κλαζομενών έως και προς Πειραιώς.
  4. Ο «στραγγαλισμός» της διαμπερούς κίνησης από Πειραιώς προς Καλλιθέα μέσω Αναξαγόρα – 25ης Μαρτίου, με χρήση περιφερειακού δικτύου (Χρ. Σμύρνης – Κλαζομενών – Αρχιμήδους – Κύπρου – Τσακάλωφ), το οποίο θα αποθαρρύνει τη διαμπερή αυτή κίνηση.

Τα παραπάνω συνθέτουν το σχέδιο του Δήμου Μοσχάτου-Ταύρου για τη δημιουργία μιας πόλης που οι δρόμοι της θα χρησιμοποιούνται από τα οχήματα των κατοίκων (με χαμηλές ταχύτητες) με ταυτόχρονη δημιουργία πεζοδρομίων μεγαλύτερου πλάτους για την εφαρμογή δικτύου ποδηλατοδρόμων.

Το σύνολο του στρατηγικού σχεδιασμού περιλαμβάνει ακόμη και την μονοδρόμηση της οδού Χρ. Σμύρνης από Αγίας Σοφίας προς Κλαζομενών, οπότε και καμία πλέον διαμπερής κίνηση δεν θα μπορεί να εκτελεσθεί.

Στο επόμενο Σχήμα παρουσιάζεται ο πλήρης σχεδιασμός. (Σημείωση: Το γεγονός ότι στο Σχήμα αυτό φαίνεται απολύτως κυκλικός κόμβος στον κόμβο 25ης Μαρτίου – Αγίας Σοφίας – Αναξαγόρα, οφείλεται στο ότι το Σχήμα παρουσιάζει προκαταρκτική μελέτη).

Σημειώνουμε επίσης τα ακόλουθα:

1. Ο κόμβος 25ης Μαρτίου – Αγίας Σοφίας – Αναξαγόρα λειτουργούσε με έξι προσβάσεις! (1 από 25ης Μαρτίου, 2 από Αναξαγόρα, 1 από Αγίας Σοφίας, 1 από Ομήρου, 1 από Κύπρου). Το γεγονός αυτό τον έκανε απολύτως επικίνδυνο.

2. Επίσης η εφαρμογή σηματοδότησης σε κόμβο με έξι προσβάσεις συν τις απαιτούμενες διαβάσεις πεζών θα δημιουργούσε συμβάντα μεγάλης κυκλοφοριακής συμφόρησης ακόμα και σε ώρες εκτός αιχμής.

Με τις επεμβάσεις που γίνονται σήμερα επιτυγχάνονται τα εξής:

  • Μείωση των προσβάσεων σε τέσσερις (τυπικός κόμβος)
  • Μείωση ταχυτήτων που επιτυγχάνονται με τη διαμόρφωση «κυκλικού κόμβου»
  • Ασφαλείς εγκάρσιες διελεύσεις των πεζών

Σημειώνουμε επίσης την μελλοντική λειτουργία του κόμβου με την οδό Αγίας Σοφίας μονοδρομημένη προς Χρ. Σμύρνης. Τότε ο κόμβος θα είναι πλέον απολύτως ασφαλής.

Η δημιουργία των κόμβων έπρεπε να έχει τις απαραίτητες εγκρίσεις από όλες τις αρμόδιες Υπηρεσίες, ήτοι από την Περιφέρεια, από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και τον ΟΑΣΑ, οι οποίες τις έδωσαν. Οι διαδικασίες αυτές απαίτησαν αρκετό χρόνο και πάντα η θέληση του Δήμου ήταν να εφαρμοσθεί η μελέτη εδώ και πολύ καιρό (εδώ και 2 χρόνια).

Σημειώνουμε επίσης ότι επειδή κρίνεται ήδη “ώριμη” η μονοδρόμηση της οδού Αναξαγόρα από Κλαζομενών έως και προς Πειραιώς, η θέληση του Δήμου Μοσχάτου-Ταύρου είναι η μονοδρόμηση αυτή να εφαρμοσθεί! Το τμήμα της Αναξαγόρα από Κλαζομενών έως Μικράς Ασίας θα παραμείνει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Μικράς Ασίας, ειδάλλως θα δοθεί ανεπιθύμητη διέξοδος διαμπερούς κίνησης από Καλλιθέα προς Πειραιώς μέσω της οδού Αναξαγόρα και του κόμβου 25ης Μαρτίου-Αγίας Σοφίας-Αναξαγόρα, γεγονός που θα καταστήσει αποτυχημένη όλη τη φιλοσοφία της κυκλοφοριακής οργάνωσης της περιοχής. Το γεγονός ότι η οδός Αναξαγόρα αλλάζει κυκλοφοριακή λειτουργία κατά μήκος της, καθόλου δεν δημιουργεί προβλήματα, δεδομένου ότι σύντομα το τμήμα της από 25ης Μαρτίου έως Μικράς Ασίας θα είναι οδός ήπιας κυκλοφορίας επιτρέποντας ΜΟΝΟ ιδιαίτερα χαμηλές ταχύτητες. Είναι πρόθεση του Δήμου να υλοποιήσει αυτήν την “ηπιοποίηση” το συντομότερο δυνατόν.